Przejdź do głównej zawartości

Zamek Czocha

Korzystając z pięknej, majówkowej pogody postanowiliśmy wraz ze znajomymi wybrać się do jednego z najpiękniejszych zabytków Dolnego Śląska. Byłam już w tym miejscu dwa razy na zimowisku i mam do niego ogromy sentyment, dlatego bardzo chciałam pokazać mojemu narzeczonemu to miejsce.

I tak oto 5 maja wyruszyliśmy w drogę. Jak zawsze z Wrocławia wyjechaliśmy z drobnym opóźnieniem, ale to już chyba norma u nas :) Do przejechania mieliśmy 160 km, jednak droga wcale nam się nie dłużyła, cały czas śpiewaliśmy, robiliśmy zdjęcia i rozmawialiśmy.

W Jeleniej Górze zrobiliśmy mały przystanek, trzeba było nogi rozprostować, a i jeść się chciało :)

Po około trzech godzinach jazdy w końcu dotarliśmy do celu! Czułam się niezwykle, gdy ponownie wróciłam do miejsca, w którym spędziłam dwa niezwykłe tygodnie mojego życia.
Autko zostawiliśmy na parkingu, cena 5 zł.

Zamek Czocha powstał w połowie XIII wieku z inicjatywy króla czeskiego Wacława II jako warownia obronna Czech. W roku 1315 książę piastowski, Henryk I jaworski ożenił się z księżniczką czeską Agnieszką i w posagu otrzymał zarówno zamek, jak i okoliczne tereny. Przez wieki zamek był  przebudowywany na rezydencję przez zamieszkujące tu szlachetne rody rycerskie: von Klűx, von Nostitz i von Űchtritz. Swoje znaczenie militarne zamek ostatecznie utracił po wojnie trzydziestoletniej. W nocy z 17 na 18 sierpnia 1793 r. wielki pożar zamienił zamek w ruinę, kładąc kres jego świetności. Ostatni przedwojenny właściciel zamku, Ernest Gűtschow, na początku XX wieku zlecił przebudowę obiektu wybitnemu architektowi, prof. Bodo Erhardtowi. Dzięki tej przebudowie, zamek stał się jednym z najpiękniejszych zabytków Dolnego Śląska

Wiosną teren dookoła zamku po prostu zachwyca!

Koszt zwiedzania Zamku:

Wstęp na zewnętrzne dziedzińce zamkowe bez zwiedzania Zamku - płatny:
- dzieci i młodzież do 15 lat - 1,50 zł
- osoby dorosłe - 3,00 zł

Zwiedzanie sal zamkowych z przewodnikiem:
- dzieci do 5 lat - wstęp wolny
- dzieci i młodzież do 15 lat - 8,00 zł
- osoby dorosłe - 15,00 zł

6,00 zł - używanie kamery podczas zwiedzania

Od godz. 18:00 - wstęp tylko na zewnętrzne dziedzińce zamkowe - płatne.

Zapraszamy na stronę zamku: http://www.zamekczocha.com/

Zamek trzeba zwiedzać z przewodnikiem, niestety nie ma innej opcji, a szkoda, bo znam go doskonale ;) Pani przewodnik opowiadała bardzo monotonnym głosem, trochę się nudziliśmy.

Chciwa Anna i małżeńskie łoże

Na pierwszym piętrze zamku Czocha mieści się sypialnia Gütschowów z zabytkowym łożem z baldachimem. Za sprawą tego sprytnie skonstruowanego (łoże to ma przycisk, który w razie użycia uruchamia zapadnię) małżeńskiego łoża niejedna połowica straciła życie.
Najbardziej znana jest legenda o nieszczęśliwej Annie, która jest jakoby duchem tego miejsca, okrutnie ukaranej za chciwość. Piękna Anna spodobała się podstarzałemu, ale bogatemu właścicielowi zamku i dla jego bogactw wyszła za niego za mąż. Niestety w noc poślubną nie udało się jej ukryć wstrętu, a odepchnięty małżonek okrutnie się za to zemścił. Uruchomił dźwignię koło łoża małżeńskiego i część łóżka, na której spoczywała jego małżonka zapadła się, strącając kobietę do lochu – wprost w nurt Kwisy.

Sławetne łoże z opowieści można do dziś oglądać w zamkowej komnacie warowni w Leśnej. Jej tajemnicę - zamurowany loch, prowadzący do piwnic - odkryto podczas remontu. Według innej legendy jeden z właścicieli zamku wykorzystywał go, aby zaraz po nocy poślubnej pozbywać się kolejnych żon...

Więcej legend do przeczytania TU :)

To lustro podobno spełnia życzenia, więc każdy z nas spędził przed nim choć chwilę :)

Na koniec zwiedzania weszliśmy na wieżę zamkową, widoki są przepiękne. Szkoda, że Michał i Marcin nie odważyli się wejść na górę.

Zejście z wieży jest dość strome, z trudem, ale daliśmy radę.

Nie mogliśmy się powstrzymać, przed zrobieniem jeszcze paru zdjęć z tym przepięknym Zamkiem.

W drodze powrotnej chcieliśmy zrobić grilla, szukając miejsca przypomniał nam się film "Droga bez powrotu"... Ochroniarz podpowiedział nam, gdzie jest dobre miejsce, żeby do niego dojechać musieliśmy zboczyć z drogi, na miejscu było pusto... Stała jakaś opuszczona przyczepa campingowa, obok niej lodówka, a na drucie kolczastym wisiało pranie... Nasza wyobraźnia po prostu nie zna granic, więc stwierdziliśmy, że nie będziemy kusić losu (i kanibali), więc odjechaliśmy z tego miejsca ;) Choć trzeba przyznać, że widok na zamek był genialny.

Znaleźliśmy więc inne miejsce, bardziej przyjazne. Michał rozpalił grilla, my przygotowaliśmy stół i w końcu mogliśmy coś zjeść.

W drodze powrotnej przez moją nieuwagę zboczyliśmy z trasy i przez 6 km jechaliśmy polną drogą, a po prawej i po lewej stronie rósł rzepak.

Co do zimowiska, to zapraszam na http://szkolaczarodziejow.pl/, ja już jestem trochę za stara na takie kolonie, ale gorąco polecam je innym, lubiącym magię dzieciom i młodzieży do lat 17. Ja na tych koloniach spędziłam wspaniały czas, poznałam wielu niezwykłych ludzi, z niektórymi do tej pory utrzymuję kontakt. Tego nie da się opisać, to trzeba po prostu przeżyć ;)

Komentarze

1. My niestety spóźnilismy się na zwiedzanie wnętrz, a że bylismy przejazdem juz nie udało nam się zobaczyć zamku w środku. Mimo wszystko zrobił na nas ogromne wrażenie. Cieszę się, że mogę sobie zobaczyć co mnie ominęło i ze warto kiedys tam wrócić...

OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękujemy wszystkim za komentarze! Jest nam bardzo miło, że czytacie naszego bloga :)

Popularne posty z tego bloga

Zieleniec - Zlot Motocyklowy

Kolejna pinezka na mapie Kubusia została postawiona w Zieleńcu ;) Dostaliśmy od znajomych propozycję wybrania się na zlot motocyklowy, więc po krótkich namysłach, zaczęliśmy planować trasę ;) Choć pogoda początkowo nam nie sprzyjała to w wyśmienitych humorach ruszyliśmy na zlot :) W drogę z nami ruszył mój przyjaciel Łukasz oraz Kacper, z tym że z tym drugim spotkaliśmy się dopiero w połowie trasy, gdyż to jedyny motocyklista z naszej gromadki. Choć nie ukrywam, że w przyszłości ja również planuję zakup jednośladu, stąd też tak wielkie zainteresowanie moto zlotem z mojej strony ;) W Zieleńcu czekali już na nas kolejni nasi znajomi, inicjatorzy pomysłu wybrania się na zlot, czyli Michał i Sandra. Ruszyliśmy na teren zlotu i tu spotkała nas pierwsza niespodzianka...

Ale najpierw coś o Zieleńcu ;)
Zieleniec jest popularnym ośrodkiem narciarskim, na jego terenie działa blisko 30 wyciągów narciarskich. Latem jest dobrą bazą wypadową w Góry Orlickie i pobliskie Góry Bystrzyck…

Londyn 2015 - Royal Air Force Museum

22 stycznia 2015 roku, czyli nasz drugi dzień pobytu w Londynie, nie mógł rozpocząć się inaczej, niż przepysznym English Breakfast w wykonaniu Marty Taty! Jest to tradycyjny posiłek (śniadanie) serwowany na ciepło w krajach Wysp Brytyjskich. Kiedyś codzienny w większości angielskich domów, obecnie podawany głównie w hotelach, pensjonatach i B&B. Nasze śniadanie nie było pełną wersją angielskiego dania, lecz dzięki niemu byliśmy gotowi na intensywny, pełen atrakcji dzień :)

Tego dnia naszym głównym celem było zobaczenie Londyńskiego muzeum lotnictwa - RAF. Dlatego gdy cała nasza trójka była już w pełni gotowa do drogi, poszliśmy do sklepu załadować nasze Oyster card, po czym wsiedliśmy do autobusu 302. Autobus ten nie dojeżdża co prawda do samego muzeum, ale z jedną przesiadką do autobusu 303, był dla nas idealną opcją :)
Informacje praktyczne Wstęp: Bezpłatny, dzieci w wieku poniżej 16 lat powinny znajdować się pod opieką dorosłych. Godziny otwarcia: 10.00 - 18.00, ostatnie wejście…

Zakopane - dzień trzeci (Gubałówka)

10 listopada 2014 - trzeci dzień pobytu w Zakopanem.
Obudziliśmy się naprawdę wyspani. Nie mieliśmy jakiś większych planów na ten dzień, a nasi znajomi byli w pracy. Po śniadaniu zdecydowaliśmy, że nie będziemy przecież siedzieć w domu, bo to aż grzech! Stwierdziliśmy, że wybierzemy się na Gubałówkę, która jest jednym z najczęściej odwiedzanych i najpopularniejszych miejsc w Zakopanem. Przed wyjściem, sprawdziliśmy jeszcze, czy będzie można wjechać z psem kolejką, bo nie chcieliśmy przeciążać bolącej łapki Mordka.
Przeszliśmy przez znajdujący się pod Gubałówką plac targowy, na którym można kupić dosłownie wszystko! Od płaszczy i innych ubrań, poprzez pamiątki, aż do oscypków i innych wyrobów.

Na Gubałówkę prowadzi kolej linowo-terenowa z Zakopanego, wybudowana w 1938 roku, długości 1298 m, przy różnicy wysokości ok. 300 m., zmodernizowana w 2001 roku.

Więcej informacji i cennik na stronie.
Ustawiliśmy się w gigantycznej kolejce i czekaliśmy... W końcu jednak kupiliśmy bilety o parę…

Londyn 2015 - nad wodą i na wodzie, czyli Emirates Air Line i transport wodny ;)

Kolejny dzień również zaczęliśmy od przepysznego English Breakfast w wykonaniu Marty Taty. To danie chyba nigdy nam się nie znudzi :) Do końca nie wiedzieliśmy, co chcemy dzisiaj robić. Na pewno chcieliśmy pojechać w tereny Londyńskiej Tower... ale co dalej? Zostaliśmy zachęceni przez Pana Krzyśka i Panią Ewę do przejazdu kolejką linową nad Tamizą. Wcześniej rozważaliśmy tę opcję, lecz po ich namowach, stwierdziliśmy, że czemu nie ;)

Podjechaliśmy autobusem do stacji Willesden Green po czym zorientowaliśmy się, że zapomnieliśmy z domu aparatu! Zawróciliśmy więc do domu, szybko zabraliśmy aparat i wróciliśmy do metra. Okazało się, że bez problemu możemy dojechać tą linią aż do samego North Greenwich! A to znaczyło, że musimy wysiąść dopiero na 16 stacji. To była jedna z naszych najdłuższych podróży londyńskim metrem.

North Greenwich – podziemna stacja metra w Londynie, położona w dzielnicy Greenwich, w bezpośrednim sąsiedztwie The O2. Została otwarta jako część nowego odcinka Jubilee …